NA NOWO OŻYWIONE
Balzak nie był osamotniony. Właśnie we Francji wiek XIX wydał szczególnie obfitą, zróżnicowaną co do formy i poziomu literaturę, która eksploatuje swoistość wielkiego miasta, bardziej zaś niż realistyczna proza balzakowska uzasadnia użycie słów „mit”, „mityzacja”. Ten obszar literacki rozciąga się od Tajemnic Paryża po serię Fantomasa. Zapomniane już, ożywione na nowo niedawnymi ekranizacjami utwory te — nie będąc powieściami kryminalnymi — przygotowały wielką karierę literatury detektywistycznej. Obsesyjnie powtarza się w nich obraz, miasta, które wszystko potrafi w sobie skryć: zbrodnię i szlachetność, krzywdę i szczęśliwy los. Ta właściwość miejskiego środowiska uzyskuje prawie fantastyczny wymiar. Wszystkie przygody są możliwe dzięki niezauważalności człowieka w tłumie, dzięki łatwości, z jaką wśród roztargnionych przechodniów osiąga swój efekt charakteryzacja. Honorując pozory, ofiarowując wolność od spojrzeń identyfikujących, od wścibstwa znajomych, sąsiadów — miasto odmienia reguły odwiecznego starcia dobrego ze złem.
Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej: